Ελληνική αρχική σελίδα » H Σχολή » Πολιτιστική παρουσία και δράσεις Σχολής

Η ζωφόρος της Οδύσσειας στη ΦΛΣ του ΕΚΠΑ

H Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, δέχτηκε, με δικαιολογημένη συγκίνηση και ιδιαίτερη χαρά, τη δωρεά καλλιτεχνικής παρέμβασης σε χώρο της ΦΛΣ εκ μέρους του ζωγράφου Γιώργου Κόρδη.

Πρόκειται, συγκεκριμένα, για μιαν εκτεταμένη (180 τ.μ.) ζωφόρο με επιλεγμένες σκηνές από τις ραψωδίες α και β της Οδύσσειας, που κοσμεί διευρυμένη επιφάνεια στο κτήριο της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το έργο αποτελεί φιλόφρονα προσφορά του αναγνωρισμένου διεθνώς και με πληθώρα εκθέσεων ζωγράφου, τέως καθηγητού στη Θεολογική Σχολή του ΕΚΠΑ, Γιώργου Κόρδη (γ. 1956) προς τη Φιλοσοφική Σχολή. Στο καλλιτέχνημα παρουσιάζονται σκηνές από το ομηρικό έπος, με την θεά Αθηνά μεταμορφωμένη σε άνθρωπο να συμβουλεύει τον Τηλέμαχο, που κατόπιν φέρεται με σωφροσύνη προς τους γλεντοκόπους μνηστήρες, ενώ την άλλη μέρα η Αθηνά με τη μορφή του Μέντορα συντρέχει στην ετοιμασία του καραβιού με το οποίο ο Τηλέμαχος θα αναχωρήσει τη νύχτα. Το σύνολο αρμόζει πλήρως προς τον χαρακτήρα της Φιλοσοφικής Σχολής.   

Στη σύνθεσή του, που ολοκληρώθηκε με μικτή τεχνική σε κατάλληλα προετοιμασμένη επιφάνεια, ο Κόρδης συνδυάζει στη συγκεκριμένη περίπτωση το αναγνωρίσιμο εικαστικό ύφος του: δεδομένα της βυζαντινής και μεταβυζαντινής ζωγραφικής που τα έχει γόνιμα αφομοιώσει (σχηματοποίηση των σωμάτων, ιδιότυπη προοπτική, φόβος του κενού και οικονομία των χρωμάτων). Παράλληλα οργανώνει τα θέματά του επιτυχημένα, πλαισιώνοντάς τα με αφηγηματικά, ισορροπημένα τοπία. Αξιοσημείωτη είναι η ακρίβεια του σχεδίου που κατάγεται και από τη γνώση της ζωγραφικής των ιστορημένων χειρογράφων. Ας σημειωθεί ότι ο Κόρδης ήδη έχει επιδοθεί στις περιορισμένες κλίμακες της εικονογράφησης λογοτεχνικών και θεολογικών κειμένων. Η πρόκληση του ζωγράφου να δαμάσει την έκταση του χώρου του δεν ήταν καθόλου μικρό εγχείρημα, μολονότι διέθετε την εμπειρία των τοιχογραφιών σε ναούς της Ελλάδος και του εξωτερικού. Φαίνεται ακόμα ότι ο Κόρδης έχει εύστοχα  αντιμετωπίσει και το ύψος στο οποίο βρίσκονται τα απεικονιζόμενα θέματα. Και ενώ η όλη απόπειρά του, λόγω των διαδοχικών σκηνών που ο ίδιος επέλεξε, θα μπορούσε να καταντήσει φλύαρη και στεγνή περιγραφή επεισοδίων, εκείνος κατορθώνει να υπερβεί την παγίδα της ευκολίας αυτής και να φτάσει στην ευκταία κράση λόγου και εικόνας με προσωπικό τρόπο, κατά το ιδίωμά του.

Μέσα από την κίνηση αυτή, η ΦΛΣ του ΕΚΠΑ αποδεικνύει ότι ενσωματώνει την καλλιτεχνική έκφραση στις δραστηριότητές της, ως έμπρακτη απόδειξη της σημασίας που έχει η καλλιτεχνική δημιουργία για την πνευματική  ωρίμανση τόσο των ατόμων όσο και του κοινωνικού συνόλου· προσδοκά δε αυτές οι παρεμβάσεις να τύχουν της αποδοχής που τους αξίζουν, παρά τις ιδιάζουσες συνθήκες που βιώνουμε.

Ζωφόρος- Στίχοι- Μετάφραση

Ιστορώντας την Οδύσσεια: Μια ζωφόρος-κόσμημα στo κτήριο της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ 2ου ΟΡΟΦΟΥ ΤΗΣ ΦΛΣ ΕΚΠΑ

Την είσοδο του 2ου ορόφου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ κοσμεί ήδη η τοιχογραφία του Κ. Μακρόπουλου "Σύνθεση με έξι μορφές". Το έργο, φιλοτεχνημένο το 1996 με τη φροντίδα του Στέλιου Λυδάκη, έχει δημιουργηθεί με μικτή τεχνική από κοντραπλακέ, άμμο και χρώμα, παραχωρήθηκε δε από τη συλλογή Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής

 

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ 3ου ΟΡΟΦΟΥ ΤΗΣ ΦΛΣ ΕΚΠΑ

Με ανανεωμένη μορφή υποδέχεται τους φοιτητές, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες η είσοδος του 3ου ορόφου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Με κεντρική ιδέα την αλλαγή των αντιλήψεων γύρω από την έννοια του "μουσείου" με το πέρασμα των αιώνων και μια γρήγορη ματιά στις συλλογές του Μουσείου Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης και στο εκπαιδευτικό και ερευνητικό του έργο.

Εκφράζονται ευχαριστίες προς τον διευθυντή του Μουσείου καθηγητή Πλάτωνα Πετρίδη, για τη διαμόρφωση της ιδιαίτερης αισθητικής που αποπνέει ο νέος αυτός χώρος της ΦΛΣ.

Η "ΝΙΚΗ" στην είσοδο της Βιβλιοθήκης της ΦΛΣ ΕΚΠΑ

Τη Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021 τοποθετήθηκε στον προαύλιο χώρο της Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών το ορειχάλκινο γλυπτό ΝΙΚΗ του Αιγινήτη καλλιτέχνη Νεκτάριου Κοντοβράκη. Ευχαριστούμε από καρδιάς τον καλλιτέχνη, τον φίλτατο γλύπτη και ζωγράφο Νεκτάριο Κοντοβράκη, μαθητή και συνεχιστή της αισθητικής των μεγάλων δασκάλων Νίκου Νικολάου, Γιάννη Μόραλη και Χρήστου Καπράλου, όλως ιδιαιτέρως δε ευχαριστούμε τον αγαπητό κ. Ηλία Κουκούτση, ο οποίος γενναιόφρονα ανέλαβε τη δαπάνη του όλου εγχειρήματος, δωρίζοντας αυτό το γλυπτό στη Φιλοσοφική Σχολή.

Το εν λόγω γλυπτό έχει πολυεπίπεδη σημασία και πυκνό συμβολισμό. Τα μέλη της τριμελούς συμβουλευτικής επί καλλιτεχνικών ζητημάτων επιτροπής που έχει συστήσει η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής, οι κκ. Μάνος Στεφανίδης και Δημήτρης Παυλόπουλος και η κα Ευθυμία Μαυρομιχάλη, επισημαίνουν ότι πρόκειται για ορειχάλκινη φιγούρα που αναπαριστά μία πτερωτή έφηβη εν κινήσει, έτοιμη να κόψει το νήμα στη διάρκεια αγώνων, η οποία συνδυάζει δυναμικά αρχαϊκή χάρη και νεωτερικό ήθος, καθώς είναι έτοιμη να πετάξει ψηλά. Ένα χυτό γλυπτό ύψους 1.80 μέτρων, που ορθώνεται ως ένα πανανθρώπινο σύμβολο διαχρονικού «αγώνα» και μεταδίδει ισχυρά μηνύματα ζωής, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Αποτυπώνει, συμβολικά, τη ΝΙΚΗ εναντίον της αμάθειας, του σκοταδισμού και της προκατάληψης. Παράλληλα, υπογραμμίζει την υπεροχή της γνώσης και της επιστήμης, αρετών που εκπροσωπούν το «καλό» σε μιαν εποχή που το «κακό» κινείται τόσο αλαζονικά.

Το γλυπτό θα ίσταται εφεξής στην είσοδο της Βιβλιοθήκης της ΦΛΣ του ΕΚΠΑ, για να μεταδίδει το αισθητικό και παιδαγωγικό του μήνυμα στις φοιτήτριες και τους φοιτητές μας, τους αυριανούς επιστήμονες, τους νικητές της γνώσης και της ζωής. Θα αποτελεί ένα ανάγλυφα απτό σύμβολο κάθε νίκης έναντι των παντοίων και ποικίλων αγώνων στους οποίους επιδίδονται όλα τα μέλη της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Φωτογραφικά στιγμιότυπα από την τοποθέτηση του αγάλματος

Έκθεση Ζωγραφικής "ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΕΣ / ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΕΣ"

Η Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει έκθεση ζωγραφικής με έργα  των Γιώργου Σταθόπουλου, Κέλλυς Μοίρα και Απόστολου Χαντζαρά, με τίτλο

ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΕΣ/ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΕΣ

Η έκθεση είχε προγραμματιστεί να φιλοξενηθεί στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης (2ος όροφος ΦΛΣ, αίθ. 210, Πανεπιστημιόπολη, Ζωγράφου) από την Τρίτη 3 έως την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2020.

Λόγω των νέων πρόσθετων μέτρων προστασίας από την πανδημία του κορωνοϊού στη χώρα μας, και ειδικότερα στην πόλη μας και στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, δεν είναι δυστυχώς δυνατή πλέον η επίσκεψη φιλοτέχνων στον αναγκαστικά κλειστό χώρο του Μουσείου Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης της Σχολής μας.

Δεδομένου ότι ο ρόλος έκθεσης, κατά πάγια μουσειογραφική/μουσειολογική αντίληψη, είναι η ζωντανή προσωπική επικοινωνία των θεατών/επισκεπτών με τα ίδια τα έργα, κρίναμε σκόπιμο η έκθεσή μας να γίνει με τον υβριδικό τρόπο της ανάρτησης εικόνων των έργων σε ροή στο Διαδίκτυο!

Σκοπεύουμε μάλιστα, σε ημέρα και σε ώρα που θα ανακοινωθεί εγκαίρως από την ιστοσελίδα της Κοσμητείας της Σχολής μας, να διοργανώσουμε προσεχώς, κατά το διάστημα της έκθεσης (3-13 Νοεμβρίου 2020), επιπλέον σειρά συζητήσεων των καλλιτεχνών με ειδικό συντονισμό, σειρά η οποία θα μεταδοθεί ζωντανά και θα επιτρέψει τη συμμετοχή θεατών/επισκεπτών.      


Η πρώτη τριάδα έργων από την έκθεση "Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες" στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2010, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά επίσης από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα θα δημοσιεύεται μία νέα τριάδα. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης, θα ακολουθήσει διαδικτυακή συζήτηση με τους καλλιτέχνες.

Η δεύτερη τριάδα έργων από την έκθεση "Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες" στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2012, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2011. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα θα δημοσιεύεται μία νέα τριάδα. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης, θα ακολουθήσει διαδικτυακή συζήτηση με τους καλλιτέχνες.

Η τρίτη τριάδα έργων από την έκθεση "Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες" στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2020, το δεύτερο (λεπτομέρεια από την εικόνα του Θεόδωρου Πουλάκη [π. 1620-1692] "Κιβωτός του Νώε") είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα θα δημοσιεύεται νέα τριάδα. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης, θα ακολουθήσει συζήτηση με τους καλλιτέχνες.

Η τέταρτη τριάδα έργων από την έκθεση «Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες» στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2010, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα δημοσιεύεται νέα τριάδα. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης των έργων, θα ακολουθήσει διαδικτυακή συζήτηση με τους τρεις καλλιτέχνες.

Η πέμπτη τριάδα έργων από την έκθεση «Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες» στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2020, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα δημοσιεύεται νέα τριάδα. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης των έργων της έκθεσης, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών.

Η έκτη τριάδα έργων από την έκθεση «Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες» στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2010, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα δημοσιεύεται νέα τριάδα έργων. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών.

Η έβδομη τριάδα έργων από την έκθεση «Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες» στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2016, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα δημοσιεύεται νέα τριάδα έργων. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης των έργων, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών.

Η όγδοη τριάδα έργων από την έκθεση «Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες» στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2011, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα δημοσιεύεται νέα τριάδα έργων. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης των έργων, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών.

Η ένατη τριάδα έργων από την έκθεση «Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες» στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2017, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα δημοσιεύεται νέα τριάδα έργων. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών.

Η δέκατη και τελευταία τριάδα έργων από την έκθεση «Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες» στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο είναι έργο του Γιώργου Σταθόπουλου από το 2019, το δεύτερο είναι έργο της Κέλλυς Μοίρα από το 2020, το τρίτο είναι έργο του Απόστολου Χαντζαρά από το 2020. Και τα τρία έργα έχουν γίνει με ακρυλικά χρώματα. Κάθε μέρα δημοσιεύεται νέα τριάδα έργων. Μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών. Η ημερομηνία και ο σύνδεσμος της συζήτησης θα ανακοινωθούν.

Διαδικτυακή συζήτηση με τους καλλιτέχνες της έκθεσης "Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες"

Τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020 και ώρα 18.00'-19.00' διεξήχθη διαδικτυακή συζήτηση με τους τρεις καλλιτέχνες της έκθεσης "Εικαστικές Μυθολογίες/Μυθοπλασίες", που έγινε από τις 3 έως τις 13 Νοεμβρίου 2020 στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Συμμετέχουν ο Γιώργος Σταθόπουλος, η Κέλλυ Μοίρα και ο Απόστολος Χαντζαράς. Συντονίζει ο Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας Δημήτρης Παυλόπουλος. Χαιρετισμό απευθύνουν ο Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής Αχιλλέας Χαλδαιάκης και ο Διευθυντής του Μουσείου Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης Πλάτων Πετρίδης.